Jak poprawić pracę mózgu, pamięć i koncentrację ?

Korzystając z programu partnerskiego – dzielimy się 30-letnim doświadczeniem firmy FinClub – ich wiedzą na temat, jak poprawić pracę mózgu, pamięć i koncentrację oraz odporność organizmu.

Przejdź do strony Partnera:

BESTSELLERY wspomagające pamięć:

Fosfosercaps

fin Bi-iomaxin caps

FINCLUB – STRONA GŁÓWNA – Otwórz w nowej zakładce

Jak poradzić sobie ze złością dziecka?

Nie ma lepszych lub gorszych emocji. Nie ma też jednego sprawdzonego sposobu na to jak zapanować nad złością pociechy! Istnieją jednak elastyczne strategie, przemyślne zachowania, nieskomplikowane słowa, które podarowane rodzinie sprawiają, że pozorne wyzwanie staje się okazją do rozwoju relacji. Przeczytaj jak poradzić sobie ze złością dziecka!

  1. Emocje? Co to właściwie jest?

Emocje to pewien stan, pewna fizjologiczna reakcja organizmu, która mieszka w naszych myślach, zachowaniu, wyobrażeniu. Emocje to coś w rodzaju sygnalizacji świetlnej, której określone światło informuje nas o niezaspokojonej potrzebie lub braku możliwości jej zaspokojenia. Trudne emocje u dziecka pojawiają się gdy:

 

  1. Co robią dzieci gdy mają kryzys?

Każde dziecko ma inny temperament, inną osobowość oraz zupełnie inaczej widzi to, co dzieje się np. w rodzinie. Wyobraźmy sobie drzewo z bogactwem liści, szczególnie jesienią. Każdy liść nieco inaczej doświadcza deszczu lub słońca. Jeden żółknie, drugi przypomina żywe złoto, a jeszcze inny po prostu spada. Jednak istnieją pewne objawy, które mogą pomóc nam dostrzec, że dziecko doświadcza sytuacji trudnej.

 

 

W chwili gdy dziecko doświadcza kryzysu może:

  1. Jak pomóc dziecku poradzić sobie z emocjami?

W naszym gabinecie proponujemy trening uwagi słuchowej metodą A. Tomatisa. Trening słuchowy ma na celu poprawę zdolności komunikacyjnych, lepsze panowanie nad emocjami, zwiększenie otwartości, poprawę umiejętności pracy w grupie, wpływa na lepsze rozumienie i przestrzeganie reguł/zasad, wyrażanie i rozumienie różnych punktów widzenia.

Aby dowiedzieć się więcej na ten temat – umów się na nieodpłatne konsultacje.

Podczas wizyty nasi specjaliści zaproponują odpowiedni plan postępowania i odpowiedzą na wszystkie pytania.

Zadzwoń tel. 795 453 434 lub napisz do nas https://www.alfasynapsis.pl/#kontakt

Sprawdź także nasze wakacyjne zajęcia z terapią uwagi słuchowej i dowiedz się czy są jeszcze dostępne miejsca: https://www.alfasynapsis.pl/wakacyjne-zajecia-z-terapia-a-tomatisa/

 

 

 

 

 

 

5 problemów z dziećmi w nowej rzeczywistości

Problemy, które mieliśmy z naszymi dziećmi jeszcze parę miesięcy temu przestały mieć znaczenie. Złe zachowanie w szkole, ciągłe uwagi, brak skupienia na lekcji, kiepskie oceny, nieodrabianie zadań domowych – to wszystko wydaje się być odległą przeszłością… Jednak nowa rzeczywistość, w której przyszło nam funkcjonować nie jest wcale łatwa i przyniosła kolejne, zupełnie nowe problemy.

Prawdziwe oblicze zdalnej edukacji

Dla większości uczniów zdalna edukacja okazuje się być znacznie trudniejsza, aniżeli ta, którą znali dotychczas. Wymaga ona od dzieci wykształcenia nowych umiejętności takich jak: samodzielność, systematyczność, czy umiejętność organizacji swojego czasu. Podczas takich zajęć trudniej się skupić, a u dzieci, które już wcześniej miały problemy z koncentracją utrzymanie uwagi graniczy z cudem. Wszystko wokół rozprasza, a komputer kusi, aby uruchomić grę, YouTube lub posurfować po internecie… Do tego wszystkiego dochodzi problem ze zrozumieniem nowych treści i brak możliwości zadawania pytań nauczycielowi. Po takich zajęciach dzieci są rozdrażnione, znudzone, zmęczone i zniechęcone. Często na barki rodziców spada pomoc dziecku w odrobieniu zadania, napisaniu zdalnej kartkówki czy wytłumaczeniu niezrozumiałych zagadnień. Zdarzają się też takie sytuacje, kiedy w dziecku tak bardzo narastają trudne emocje, że zaczyna się ono buntować i nie chce odrabiać zdalnych lekcji. Wtedy pojawiają się konflikty rodzic – dziecko, a sytuacja staje się bardzo napięta i trudna do zniesienia. Wszystko to wpływa bardzo negatywnie na relacje rodzinne, już nie mówiąc o bezpośrednich konsekwencjach dla rozwoju takiego dziecka.

Relacje rodzinne

Nowa rzeczywistość pokazała nam jak bardzo oddaliliśmy się od siebie jako członkowie rodzin. Kiedy przyszło nam spędzać ze sobą znacznie więcej czasu okazało się, że nie potrafimy tego robić. Zaostrzyły się konflikty i rywalizacja między rodzeństwem. Kłótniom zdaje się nie być końca, a do tego nasiliły się zachowania agresywne między dziećmi. Niestety w relacjach dzieci z rodzicami także pojawiły się problemy. Rodzice nie potrafią się dogadać ze swoimi pociechami, co skutkuje tym, że dzieci stały się jeszcze bardziej nieposłuszne, uparte i opryskliwe. Okazuje się, że w ogóle nie znamy swoich dzieci, nie potrafimy z nami rozmawiać, a nawet jak próbujemy to one nie wykazują takiej chęci.

Nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych

Kolejnym problemem, z którym przyszło nam się zmagać w nowej rzeczywistości jest nadmierne korzystanie przez nasze dzieci z mediów elektronicznych: przesiadywanie przed TV, Internetem, telefonem komórkowym, grami. Sprzyjają temu czynniki takie jak: brak możliwości wychodzenia z domu, zajęcia zdalne na komputerze, brak możliwości kontaktu z rówieśnikami czy po prostu nuda i brak możliwości zagospodarowania wolnego czasu w inny sposób. W wielu przypadkach mogły pojawić się nawet objawy uzależnienia takie jak brak zainteresowania rzeczywistością, stałe poszukiwanie okazji do korzystania z mediów, nie wykonywanie swoich obowiązków, agresja. Należy pamiętać, że nałogowe korzystanie z urządzeń mobilnych i mediów, jest równie niebezpieczne i tragiczne w skutkach jak inne uzależnienia.

Zdrowie psychiczne

W nowej rzeczywistości doświadczyliśmy całego spektrum trudnych emocji od złości smutku strachu po gniew, rozgoryczenie i żal. Nagle pojawiło się wiele czynników, które mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne skutkując pojawieniem się depresji czy silnych lęków. Dzieci obserwując całą tą sytuację, widząc przerażonych rodziców, słysząc wiadomości z mediów potęgujące lęk również zostały narażone na negatywne konsekwencje. U dzieci w wyniku długotrwałego stresu można zaobserwować: brak zainteresowania rzeczywistością, bierność, apatyczność, smutek, wahania nastroju. Dzieci mogą też reagować stanami lękowymi, problemami z zasypianiem, pojawieniem się nowych lęków, fobii czy moczeniem nocnym. U niektórych dzieci po całej tej sytuacji może zostać pamiątka na całe życie w postaci traumy, która będzie wymagała odpowiedniej psychoterapii.

Izolacja społeczna

W czasie epidemii zostaliśmy odizolowani od siebie. Dla nas dorosłych było to bardzo trudne. Jeśli chodzi o dzieci tutaj sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana. Zarówno przedszkole jak i szkoła pełnią ogromną rolę w rozwoju psychospołecznym dziecka. Pozbawienie dzieci kontaktu z rówieśnikami może rzutować na ich prawidłowy rozwój i różnego rodzaju problemy związane z brakiem umiejętności społecznych.

Również sam powrót do grup rówieśniczych po tak długiej przerwie może powodować lęk i z pewnością będzie się wiązał z dużym stresem dla dzieci.

Jak może pomóc terapia uwagi słuchowej?

Czy jest jakiś sposób, aby złagodzić chociaż część tych przykrych konsekwencji spowodowanych sytuacją z jaką przyszło nam się mierzyć w ostatnich tygodniach? Terapia uwagi słuchowej metodą prof. A. Tomatisa jest to uniwersalne narzędzie do przezwyciężania wielu problemów i poprawy ogólnego funkcjonowania.

  1. Terapia uwagi słuchowej w naturalny sposób usuwa różnego rodzaju blokady, traumy emocjonalne, które przyczyniają się do wielu problemów. Dziecko przeżywając trudne, stresujące momenty w swoim życiu uruchamia mechanizmy obronne polegające na tym, aby odciąć się od otaczającej rzeczywistości, która jest dla niego zbyt przytłaczająca. Oznacza to brak chęci do komunikowania się z otoczeniem. W konsekwencji może to prowadzić do zahamowania umiejętności słuchania i spowodować wiele różnego rodzaju zaburzeń utrudniających funkcjonowanie. Poprzez problemy z komunikacją, efektywnym test uwagi słuchowej dzieckasłuchaniem czy koncentracją aż po problemy emocjonalne, depresję czy zaburzenia lękowe.
  2. Dzięki terapii następuję poprawa pamięci, koncentracji, logicznego myślenia, co odgrywa zasadniczą rolę w procesie uczenia się. W ten sposób terapia według metody A.Tomatisa pomaga przezwyciężyć problemy z samodzielnym uczeniem się w domu.
  3. Ponadto treningi uwagi słuchowej pozytywnie wpływają na poziom życiowej energii i motywację do działania, poprawiają nastrój i zmniejszają napięcie. Dzięki temu wspomagają przezwyciężanie nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych.
  4. W wyniku stymulacji uwagi słuchowej następuje poprawa rozumienia komunikatów i jakości własnych wypowiedzi oraz wzrost pewności siebie, co w znaczącym stopniu wpływa na jakość relacji w rodzinie.
  5. Treningi słuchowe mogą również ułatwiać integrację w grupie i komunikację z rówieśnikami po długiej przerwie. Dzięki niemu dzieci otwierają się na innych, uczą się ich słuchać i lepiej wyrażać własne myśli i emocje, a dzięki wzrostowi pewności siebie u dzieci pojawia się odwaga do inicjowania znajomości.

Treningi uwagi słuchowej mogą w znaczącym stopniu podnieść komfort funkcjonowania i rozprawić się z wieloma negatywnymi konsekwencjami, z którymi obecnie się borykamy. Należy jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach nie obędzie się bez wizyty u psychologa czy nawet psychiatry. Pamiętajmy, że o naszą psychikę powinniśmy dbać tak samo jak o nasze ciało!

Skontaktuj się z nami!

Jeżeli powyższe problemy dotyczą Ciebie i Twojej rodziny, umów się na bezpłatne konsultacje w naszym gabinecie. Podczas spotkania nasi specjaliści stworzą dla Was plan działania, mający na celu pomoc w przezwyciężeniu problemów z którymi boryka się Wasza rodzina.

Sprawdź naszą czerwcową promocję!

Zadzwoń tel. 795 453 434 lub napisz do nas poprzez formularz kontaktowy.

„Urodziny myszki Pracusi” – autorski produkt Alfasynapsis!

Audiobook multimedialny „Urodziny myszki Pracusi”

Jest nam niezmiernie miło przedstawić Wam nasz autorski produkt: audiobook multimedialny „Urodziny myszki Pracusi”! Nasz gabinet przygotował dla Was uniwersalne narzędzie do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu: zestaw aż 14 ćwiczeń terapeutycznych zamkniętych w przyjemną i lekką historyjkę obrazkową. Głównym celem audiobooka multimedialnego jest utrwalanie wywołanej już przez logopedę głoski “sz”, ale także całościowe doskonalenie rozwoju dziecka (m.in motoryki dużej, uwagi oraz koncentracji).

 

Dla kogo?

„Urodziny myszki Pracusi” to narzędzie dla rodziców poszukujących dla dziecka atrakcyjnego sposobu utrwalania głoski “sz” w domu. Przeznaczone jest dla dzieci w wieku od 4-7 lat. Może także stanowić doskonałą formę zabawy ogólnorozwojowej dla dziecka.

Pomoc w wersji e-book polecamy także logopedom oferującym zajęcia w formie zdalnej. Stanowi on gotowe narzędzie, za pomocą którego logopeda ma możliwość urozmaicenia zajęć swojego pacjenta.

Rodzaje pakietów

Nasza propozycja terapeutyczna jest dostępna w 3 wersjach do wyboru:

  1. e-book – pdf przesyłany w wersji do samodzielnego pobrania i wydruku
  2. e-book + audiobook multimedialny – oprócz e-booka dołączamy wersję multimedialną, zawierającą nagranie, które przeprowadzi dziecko przez cały cykl ćwiczeń. Krok po kroku dziecko będzie wykonywało ćwiczenia pojawiające się kolejno na ekranie wraz z profesjonalnym wsparciem logopedy.

Gdzie kupić?

Więcej informacji na temat produktu i dlaczego warto go nabyć na stronie sklepu:
https://www.arante.pl/e-book-urodziny-myszki-pracusi.html

Jak pomóc dziecku czerpać radość z nauki?

Twoje dziecko to prawdziwy badacz otaczającej rzeczywistości? Ucząc się ulubionych zagadnień masz wrażenie, że unosi się kilka metrów nad ziemią? Chętnie snuje własne teorie na temat tego, co przyswaja w szkole ? Jest uczniem twórczym i inteligentnym… Jednak wiele sprawdzianów mimo dobrze przyswojonego materiału w domu – kończy się porażką lub oceną poniżej jego możliwości? Sprawdź dlaczego!

1. Jestem prawopółkulowy – uczę się inaczej!

Nasz mózg składa się z prawej i lewej półkuli. Osoby z dominacją półkuli lewej uczą się w sposób werbalny, uporządkowany. Dzięki czemu osiągają wyższe stopnie w szkole oraz nie pozwalają emocjom całkowicie zdominować założonego działania. Natomiast uczeń, który czerpie zdecydowanie więcej z zasobów półkuli prawej to często ten który:

● lubi widzieć całość w szerszym kontekście i wiedzieć w jakim celu się uczy,
● koncentruje się na podobieństwach, wzorcach związkach, z tym czego się uczył wcześniej,
● lubi “czuć” temat i rozumieć jak wszystko składa się w całość,
● woli kierować się intuicją niż pilnie zgłębiać temat,
● myśli elastycznie,
● od systematycznej pracy woli wymyślać nowe twórcze wizje,
* wiele osób dyslektycznych ma silną skłonność do korzystania z prawej półkuli.

2. Emocje niszczą wszystko co zbuduje!

Uczeń silnie prawopółkulowy nieustannie “wiruje” wokół własnych emocji. Bywa nadwrażliwy i nie potrafi realnie ocenić zagrożenia. Nawet najmniejsza trudność zostaje wyolbrzymiona w sposób karykaturalny. Dziecko wokół siebie stawia swoisty “mur”, który w terapii uwagi słuchowej nazywamy “kurtyną emocjonalną”. Schować się za nią to na podobieństwo żółwia schronić się w skorupie przed atakiem. W konsekwencji kortyzol – hormon stresu wydziela się w znacznym nadmiarze. Choć uczeń wkłada wielki wysiłek w naukę i w warunkach pozaszkolnych świetnie wykorzystuje wiedzę w praktyce, to jednak sprawdzian, stres i presja oceny kradną całe bogactwo wiadomości, które zgromadził…pozostawiając frustrację, rozczarowanie i poczucie klęski.

 

3. Terapia inna niż wszystkie

Terapia uwagi słuchowej zmierza do równowagi w wykorzystywaniu podczas nauki obu półkul, ponieważ całkowita dominacja półkuli lewej doprowadziłaby do ogromnej “sztywności” oraz nadmiernej racjonalizacji działań. Półkula prawa po prostu ustępuje wystarczająco dużo miejsca półkuli lewej. Dzięki temu zaobserwować możemy jak nauka dziecka staje się bardziej przemyślana z nastawieniem na działanie w chwilach, w których dotychczas stres odgrywał “pierwsze skrzypce”. Ważnym elementem działania terapii jest również silne nastawienie ucznia “na słuchanie”. Bardzo często dziecko z problemami szkolnymi słysząc nawet pozornie nikomu nieprzeszkadzający szelest kartki staje się mocno zdenerwowane, nie potrafi się skupić, złości się i szybko poddaje. Kolejnym ważnym fundamentem uwagi słuchowej jest jej rozwój. Rozwój oznacza dojrzewanie. Co to znaczy? Zachowanie pociechy staje się adekwatne do wieku np. jeśli jest na etapie dojrzewania, staje się nastolatkiem, który przejawia zestaw charakterystycznych zachowań, ale co ważne adekwatnych do swojego wieku. Nie sprawia już wrażenia jakoby przejawiał bunt kilkuletniego dziecka. Co więcej w połączeniu z prawidłowymi postawami rodziców – psychicznie jest mu łatwiej odnaleźć własną tożsamość oraz budować wartościowe “ja”.

 

4. Nasza terapia to działanie systemowe

Terapia w naszym gabinecie to rozwój i doskonalenie uwagi słuchowej. Mając jednak na uwadze szereg innych potrzeb naszych pacjentów, z powodzeniem łączymy terapię uwagi słuchowej z innymi terapiami:
● logopedyczną (wady wymowy),
● pedagogiczną (nauka czytania, terapia dysleksji, dyskalkulii, dysortografii, dysgrafii)
● arteterapią.
Wierzymy, że całościowe, systemowe podejście do pacjenta i nasz nieustanny rozwój to najlepsze, co możemy podarować dziecku, nastolatkowi oraz osobie dorosłej borykającym się z trudnościami.

Serdecznie zapraszamy do naszego gabinetu na bezpłatne konsultacje! Dowiedz się czy możemy Ci pomóc!
https://www.alfasynapsis.pl/kontakt

Dysleksja rozwojowa a nabywanie umiejętności szkolnych

Jak dysleksja rozwojowa wpływa na nabywanie umiejętności szkolnych?

Słysząc termin “dysleksja” większość ludzi myśli o błędach ortograficznych, przestawianych literach i jakieś szczególnej trudności w nauce języka polskiego. Jednak czy to faktycznie ostateczna granica za którą nie ma już żadnych innych trudności szkolnych? Czy może te trudności to zaledwie koniuszek góry lodowej? Sprawdź sam!

1. Co nazywamy “dysleksją rozwojową”?

Dysleksją nazywamy specyficzne zaburzenia uczenia się o podłożu neurobiologicznym. Objawia się trudnościami w prawidłowym bądź szybkim rozpoznawaniu słów oraz słabymi zdolnościami przetwarzania i poprawnego pisania. Trudności te mają swe podłoże w braku dźwiękowego aspektu języka, często nie współgrającego do innych zdolności, które pozwalają nam poznawać otoczenie i tworzyć jego obraz w umyśle.

W wyniku tych przekształceń, często pojawiają się również problemy z czytaniem ze zrozumieniem, kontaktem ze słowem pisanym, które mogą ograniczyć rozwój słownictwa i wiedzy ogólnej. To specyficzne zaburzenie uczenia się wymaga stosowania szczególnie dobranych metod nauczania, które pozwolą rozwinąć “uśpiony” potencjał oraz nie w pełni wykształcone umiejętności poznawcze.

 

2. Dysleksja a nauka innych przedmiotów szkolnych w starszym wieku szkolnym:

 

PRZEDMIOT SZKOLNY PRZYKŁADOWE TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z NAUKĄ PRZEDMIOTU
Język polski –    mylenie liter np. b-p, d-g, t-d

–    nieróżnicowanie ę-em/ ą- om

–    opuszczanie znaków interpunkcyjnych

–    zmiana kolejności liter w wyrazach

–    popełnianie błędów ortograficznych (mimo dobrej znajomości zasad pisowni)

–    wolne tempo pisania i czytania

–    brak rozumienia czytanych treści

–    niekształtne, nieczytelne pismo;

–    szybkie męczenie ręki podczas pisania,

–    trudności z nauką wierszy i fragmentów tekstów

–    błędy gramatyczne,

–    wypowiedzi pisemne krótkie (gubienie wątku lub poruszanie kilku wątków jednocześnie),

–    opuszczanie wyrazów, fragmentów zdań w pisaniu ze słuchu lub z pamięci.

Język obcy –    trudności z wymawianiem i zapamiętywaniem słów,

–    problemy z dokonywaniem analizy słuchowej wyrazów w zdaniu,

–    trudności z zapisem wyrazów, które mają obraz graficzny odrębny od obrazu słyszanego,

–    opuszczanie liter w wyrazach,

–    przestawianie kolejności liter w wyrazach,

–    trudności w rozumieniu przeczytanego tekstu,

–    trudności z rozumieniem tekstu odtwarzanego z nagrania.

Historia –    trudności z zapamiętywaniem dat i chronologii,

–    trudności z analizowaniem i czytaniem map, wykresów;

–    problemy ze zrozumieniem dłuższego tekstu,

–    trudności w czytaniu tekstów źródłowych (szczególnie napisanych nietypową czcionką),

–    nieumiejętność zwięzłych notatek.

Matematyka –    problemy z rozwiązywaniem zadań z treścią,

–    trudności z liczeniem w pamięci,

–    trudności z podaniem wyniku bez zobaczenia działania,

–    pomyłki w obliczeniach,

–    niemożność opanowania tabliczki mnożenia,

–    trudności z zapamiętywaniem definicji matematycznych,

–    mylenie znaków, pojęć;

–    trudności w nauce geometrii,

–    problemy z rysowaniem wykresów, rzutów figur;

–    trudności w obliczaniu dłuższych równań i układów równań, pomyłki w zapisie obliczeń, pomijanie części działania, mylenie linijek, opuszczanie danego składnika,

–    lustrzane zapisywanie cyfr i liter,

–    błędy w zapisie liczb wielocyfrowych i liczb z wieloma zerami,

–    chaotyczny zapis działań matematycznych,

–    trudności w posługiwaniu się schematami, diagramami i wykresami,

–    trudności w porównywaniu wzorów, wykresów i rysunków.

 

Geografia –    trudności w posługiwaniu się mapą i skalą,

–    kłopoty z orientacją na mapie i nieznanym terenie,

–    trudności w określaniu kierunków geograficznych,

–    mylenie pojęć (zwłaszcza podobnie brzmiących),

–    trudności w obliczaniu współrzędnych geograficznych,

–    problemy z zapisywaniem jednostek.

Fizyka –    trudności z zapamiętywaniem definicji,

–    trudności z zapamiętywaniem wzoru i ich przekształceniem,

–    kłopoty w rozwiązywaniu zadań z treścią,

–    problemy z zapisywaniem jednostek,

–    mylenie indeksu górnego i dolnego.

Chemia –    mylenie pojęć,

–    trudności z zapamiętywaniem symboli, wzorów, reakcji chemicznych;

–    kłopoty w rozwiązywaniu zadań,

–    niewłaściwe stosowanie dużych i małych liter,

–    problemy w zapisywaniu jednostek.

Sztuka –    trudności z opanowaniem pisma technicznego,

–    niechęć rysowania i wycinania,

–    problemy z wykonywaniem rysunków technicznych,

–    niska estetyka prac,

–    słabsza pamięć słuchowa (utrudniająca odtwarzanie struktur rytmicznych, różnicowanie dźwięków, melodii).

Wychowanie fizyczne –    mała precyzja ruchów,

–    zła koordynacja ruchów,

–    problemy z orientacją w schemacie ciała,

–    problemy z utrzymywaniem równowagi,

–    trudności w opanowywaniu układów tanecznych, gimnastycznych.

 

3. Jak pomaga terapia uwagi słuchowej metodą A. Tomatisa?

Terapia jest tu bardzo skutecznym narzędziem min. dlatego, że wspomaga koncentrację oraz zapamiętywanie, z czym dzieci dyslektyczne mają problem. Stymuluje zdolności przetwarzania, kodowania, analizowania i interpretowania dźwięków, rozwija językowe i komunikacyjne kompetencje. Treningi słuchowe redukują problemy z myleniem głosek i kolejności liter poprzez naukę koncentrowania się na słuchowych bodźcach.

Także połączenie metody uwagi słuchowej A. Tomatisa z terapią pedagogiczną, terapią czytania czy logopedyczną daje bardzo szybkie efekty, ponieważ trening słuchowy „otwiera” mózg pacjenta na wielostronne działanie terapii pedagogicznej.

Twoje dziecko ma zdiagnozowaną dysleksję?

Serdecznie zapraszamy do naszego gabinetu – zadzwoń i umów się na konsultację https://www.alfasynapsis.pl/kontakt

 

Bibliografia:
1. C. Tuszyńska- Skubiszewska, A. Walerzak- Więckowska „Ortograffiti – przewodnik dla nauczyciela klas IV- VI szkoły podstawowej.

Wady wymowy a nauka czytania i pisania

Czy wiesz, że wady wymowy rzutują na naukę czytania i pisania?

W ostatnim czasie, coraz więcej dzieci nie potrafi sprostać nauce czytania oraz pisania. Przez co często, już na początku edukacji, pojawiają się nerwy po stronie rodzica i łzy po stronie dziecka. Rodzice zastanawiają się, gdzie leży przyczyna tych trudności? Przecież za ich czasów te umiejętności przychodziły jakoś tak „naturalnie” ! Niestety bardzo często umyka im  WADA WYMOWY pociechy. Powszechny mit  „Dziecko samo nauczy się mówić… z wady wymowy się wyrasta” – nadal krąży w wielu rodzinach  i skutecznie dewastuje potencjał dziecka !

Pisanie wykształca się na podłożu mowy

Najpierw słowo mówione, potem nauka pisania. Pisanie jest procesem, podczas którego należy wyodrębnić fonemy (dźwięki) i zamienić je na znaki literowe. Dziecko utożsamia dźwięk z literą. Jeżeli mowa dziecka nie jest dostatecznie wykształcona, a poszczególne fonemy błędnie realizowane, to i zapis graficzny może odbiegać od prawidłowego. Stąd też często się zdarza, że dziecko pisze tak, jak mówi.

 

 

 

Błędna wymowa = nieprawidłowe czytanie

Podczas nauki czytania – musimy formułować w umyśle, lub wypowiadać na głos, dźwięki językowe odpowiadające literom. Litery jako takie są przeważnie znane osobom z wadą wymowy, jednak ich nazywanie może być błędne z powodu niemożności prawidłowej realizacji danej głoski. Jeżeli dziecko zamiast „kura” przeczyta „kula”, ponieważ /r/ artykułuje bezdźwięcznie, nie mam pewności, czy jego zrozumienie wyrazu jest poprawne. Rozwój mowy i poziom oraz jakość czytania, mają ze sobą widoczny związek.

 

 

Dlaczego wady wymowy są tak wyraźne  w piśmie i czytaniu?

Przyczyny trudności w pisaniu i czytaniu u osób z zaburzeniami mowy są zazwyczaj te same, co przyczyny wad ich mowy. Trudności te mogą być spowodowane:

– zaburzeniami słuchu fonemowego (osoba ma trudność w rozróżnieniu podobnie brzmiących wyrazów, np. kasa-kasza),
– zaburzeniami motorycznymi (prawidłowe wzorce słuchowe głosek kojarzone są z wadliwymi wzorcami kinestetycznymi – czyli czuciem ułożenia narządów artykulacyjnych – osoba w prawdzie słyszy głoski właściwie, ale nie czuje, że nieprawidłowo układa język lub usta, lub nie wie, jakie ułożenie jest prawidłowe dla właściwego wymówienia określonej głoski).

 

Wady wymowy, które mają niezaprzeczalny wpływ na naukę czytania i pisania:

Wady wymowy nie tylko mogą opóźniać rozwój umysłowy i być przyczyną trudności w czytaniu i pisaniu, ale również przecierają szlak niektórym utrudniającym życie cechom osobowości, jak np. nieśmiałość czy mniejsze poczucie własnej wartości. Rozwój mowy jest niezwykle ważny w procesie komunikacji, a to z kolei klucz do udanego życia społecznego każdego człowieka.

Gdzie szukać pomocy?

Dotyczy to zarówno przedszkolaków, jak i uczniów w wieku szkolnym. Jeśli Twoje dziecko jest w wieku przedszkolnym i  zmaga się z wadą wymowy, bądź jest w wieku szkolnym i wraz z wadą wymowy dokuczają mu trudności w nauce czytania i/pisania – serdecznie zapraszamy do naszego gabinetu! https://www.alfasynapsis.pl/kontakt. Warto połączyć siły waszego logopedy z naszą terapią z elementami nauki czytania i/ lub pisania, gdzie kluczowym elementem – dla szybkiego usunięcia blokad hamujących prawidłowy rozwój mowy – jest trening słuchowy według metody A. Tomatisa. Takie całościowe podejście zdecydowanie podniesie efektywność terapii logopedycznej oraz pedagogicznej i pozwoli Waszemu dziecku szybko nauczyć się prawidłowej wymowy i opanować jakże ważne kompetencje szkolne.

Źródła:

Demel G., Wady wymowy, Warszawa, 1974.
Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, pod red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, Opole, 2003.
Sołtys-Chmielowicz A., Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków, 2008.
Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa, 1996.

Zespół Aspergera u kobiet i dziewczynek

Podejrzewasz u siebie lub u swojej córki zespół Aspergera? A może została już postawiona diagnoza: zespół Aspergera, a Ty czytając ogólną charakterystykę tego zaburzenia masz wrażenie, że to pomyłka? Czy wiesz, że łatwo dostępna charakterystyka opiera się głównie na objawach dotyczących chłopców? Zespół Aspergera u kobiet i dziewczynek ujawnia się w znacząco odmienny sposób. Inaczej się go postrzega – przez co często nie jest rozpoznawany! Aby dowiedzieć się więcej na ten temat – czytaj dalej!

 

Newice, fobia społeczna, zaburzenia lękowe…

Zespół AspergeraZespół Aspergera bywa niepoprawnie diagnozowany u małych dziewczynek i starszych kobiet, wskutek czego są one nieodpowiednio traktowane. Nerwice, schizofrenia, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, zaburzenia osobowości, zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia lękowe, fobia społeczna – to wszystko brzmi znajomo dla kobiet w pewnym wieku, które usiłują zrozumieć otoczenie, społeczeństwo, układy obowiązujące w związkach itp. Diagnozy takie nie są całkowicie bezzasadne, jednak problem polega na tym, że wielu lekarzy, terapeutów nie potrafi dostrzec tego zaburzenia ukrytego wśród innych dolegliwości.

 

Wsparcie rodziców na wagę złota

Nauczyciele, urzędnicy czy rówieśnicy mogą nie dostrzegać tego, że Wasze dziecko ma swój rozum! Zespół Aspergera to nie to samo co niepełnosprawność intelektualna! Jeśli Wasza córka przejawia uzdolnienia stawiajcie przed nią wyzwania. Być może warto skierować ją do specjalnego programu dla dzieci z zespołem Aspergera. Jednak nie należy zapominać o tym, że jest dzieckiem posiadającym zaburzenie ze spektrum autyzmu. Choć pod wieloma względami może sprawiać wrażenie osoby dorosłej to jednocześnie pod innymi może być delikatna i niedojrzała. Czasem podejmuje się decyzję o przeniesieniu dziecka do wyższej klasy, jednak to nie najlepszy pomysł. Zazwyczaj, wówczas ono nie czuje się swobodnie w towarzystwie starszych dzieci.

Jak można pomóc?

Jedną z form terapii polecanych przy tego rodzaju zaburzeniach jest terapia uwagi słuchowej metodą Alfreda Tomatisa. Pomaga ona osobom z zespołem Aspergera w lepszym funkcjonowaniu społecznym oraz wyciszeniu emocji. Jeżeli zdecydujesz się na terapię w gabinecie Alfasynapsis możesz liczyć na to, że nasi terapeuci doradzą Ci w jaki sposób wspierać swoje dziecko i pomóc mu rozwinąć potencjał. Serdecznie zapraszamy na bezpłatne konsultacje do naszego gabinetu! https://www.alfasynapsis.pl/kontakt

Bibliografia :

  1. Simone “Aspergirls- Siła kobiet z zespołem Aspergera”

 

Przeczytaj także:

https://www.alfasynapsis.pl/zespol-aspergera/

https://www.alfasynapsis.pl/8-zaburzen-ktorych-pomocna-terapia-metoda-alfreda-tomatisa/

 

 

 

Dlaczego bawimy się na zajęciach logopedycznych?

Dlaczego bawimy się na zajęciach logopedycznych?

Rodzicu czy kiedykolwiek biłeś się z myślami i dociekałeś dlaczego Twoje dziecko nie chce wypełniać zadań logopedycznych? Po co logopeda całym sobą angażuje się w świat dziecka? Przeczytaj nasz artykuł, a przekonasz się, że na efekty logopedyczna wpływa wiele z pozoru mało zauważalnych czynników. Dowiedz się jak pomóc dziecku w najbardziej atrakcyjny sposób!

 

1. Karty pracy i zmora powtarzania przed lustrem

Zastanawiałeś się kiedyś jak Twoje dziecko postrzega terapię logopedyczną? Dlaczego nie chce współpracować z logopedą lub rodzicami? Niestety dziecko bardzo często terapię logopedyczną utożsamia z tradycyjną nauką szkolną. Praca u logopedy nie powinna kojarzyć się z wypełnianiem obowiązków szkolnych. Siedzenie i utrwalanie materiału to zahamowanie potrzeb i brak wykorzystania pełnego potencjału dziecka. Zatem przed nami terapeutami i rodzicami ważne zadanie. Musimy choć na chwilę postawić się na miejscu dziecka! Ono jest zmęczone monotonią i tradycyjnym sposobem przyswajania wiedzy. Trzeba wyjść naprzeciw małej istocie i zaangażować w pracę jak najwięcej zmysłów. Rodzicu twórz z dzieckiem kreatywne i proste pomoce, baw się tworząc i twórz czerpiąc inspiracje od logopedy.

 

2. Logopeda – dziecko ważna relacja

Wybór terapeuty mowy nie pozostaje bez znaczenia. Dobra relacja logopeda- dziecko pozwala na osiągnięcie dużo lepszych efektów terapeutycznych. Zajęcia logopedyczne to ze strony logopedy nie tylko praca przed lustrem! To przede wszystkim złapanie z dzieckiem kontaktu, ośmielenie go i wyrównanie innych deficytów poznawczych z którymi się zmaga. Mały pacjent już na etapie pracy w gabinecie musi poczuć,że to czego teraz się uczy jest świetną zabawą. Tylko w ten sposób z niewielką pomocą rodzica z chęcią zaangażuje się w domowe zadania logopedyczne. Drodzy rodzice starajcie się nie mówić dziecku,że np. dziś idzie do logopedy i ma porządnie ćwiczyć! Dużo większy zapał do pracy osiągniecie mówiąc „Dziś idziesz do miłej Pani która pokaże Ci jak można bawić się buzią, postaraj się niczego nie przegapić”. Pamiętajcie słowa mają dużą moc i niestety bardzo często tworzą mur, którego zburzenie zajmuje sporo czasu.

 

3. Zabawa, zabawa…i po wadzie

Rodzicu zaufaj terapeucie i pozwól pomóc sobie i dziecku. To naprawdę naturalne, że chwilami zaczynasz wątpić w sens terapii logopedycznej, ale pamiętaj złe nawyki w wymowie Twojego dziecka zdążyły się już utrwalić, zatem aby je usunąć trzeba dużo czasu i systematycznej pracy. Wówczas gdy w nagrodę za dobrą pracę logopeda pozwala dziecku utrwalić materiał językowy za pomocą programu komputerowego- ciesz się razem z nim. Dziecko potrafi bardzo dobrze odczytywać emocje rodziców i wiernie naśladować ich zachowania. Mówiąc że zajęcia u Pani logopedy nie przynoszą efektu- dajesz mu sygnał, że już nie musi się starać, bo wada wymowy i tak nie zniknie. Każda zabawa w gabinecie ma sens! Tylko w klimacie zabawy osiągamy rozluźnienie, a to już najprostsza droga do sukcesu.

 

Chcesz aby Twoja pociecha w duchu zabawy i kreatywnej pracy pokonała wadę wymowy- umów się na bezpłatną konsultację logopedyczną w naszym gabinecie! Skorzystaj z terapii nastawionej na całościowe oddziaływanie terapeutyczne!

 

Fakty i Mity na temat Metody A. Tomatisa

Interesuje Cię temat terapii uwagi słuchowej wg Metody A. Tomatisa? Przeglądając strony internetowe z informacjami, opiniami, dyskusjami na jej temat znajdujesz rozbieżne informacje?

No cóż jest to metoda wprowadzona stosunkowo niedawno w naszym kraju, więc jest poniekąd owiana rąbkiem tajemnicy… Stad krąży na jej temat wiele mitów.

Przyjrzyjmy się tym z nich,  które powtarzają się najczęściej.

terapeuta tomatisa

 

1. Terapia nie działa

Zdarzają się opinie, że terapia wg Metody A. Tomatisa nie przyniosła efektów. Może to nastąpić z kilku powodów:

– terapia nie była prowadzona przez odpowiedni okres czasu – bywa tak że rodzice/pacjenci  już po pierwszym etapie widzą efekty i uważają że nie muszą kontynuować terapii, nalegają na jej skrócenie Wówczas efekt może być krótkotrwały gdyż nie został utrwalony przez odpowiedni okres czasu.

– terapia nie została dokończona – Bywa i tak że rodzice nie widząc efektów po pierwszym etapie bez porozumienia z terapeutą nie przychodzą na kolejny. Czasem zaburzenia są na tyle poważne że wymagają większej ilości godzin niż standardowa terapia. Może być też tak że na efekty terapii trzeba zaczekać nieco dłużej, mogą one być bardzo delikatne i początkowo niezauważalne, a na większe zmiany pacjent potrzebuje czasu.

– pacjent/rodzic nie stosował się do zaleceń terapeuty – terapeuta może zalecić zmianę diety, zmianę codziennych nawyków, wizytę u specjalisty itp.

2. Terapia jest skierowana dla osób z problemami ze słuchem

terapia tomatisa

Nazwa terapii może mylnie sugerować, że pomaga w problemach z narządem słuchu, niedosłuchem.

Nic bardziej mylnego! Aby skorzystać z terapii narząd słuchu nie może być uszkodzony. Uwaga słuchowa wiąże się z prawidłowym przetwarzaniem informacji dźwiękowych w mózgu.

Czyli chodzi tutaj o problemy ze słuchaniem (świadomym odbieraniem bodźców dźwiękowych) a nie ze słyszeniem(związanym ze sprawnością obwodowej części narządu słuchu). Konsekwencji zaburzeń uwagi słuchowej jest bardzo wiele stąd zakres oddziaływania terapii jest ogromny.

 

 

 

3. Jest to terapia wyłącznie dla dzieci

Co prawda terapia uwagi słuchowej jest najczęściej stosowana wśród dzieci, jednak z powodzeniem może być stosowana u młodzieży i osób dorosłych.

Terapia doskonale sprawdza się we wspomaganiu nauki języków obcych, wspiera walkę z depresją, stresem, przewlekłym zmęczeniem, poprawia koncentrację, pamięć i kreatywność. Poprawia także funkcjonowanie osób w podeszłym wieku.

 

4. Terapia uwagi słuchowej to to samo co muzykoterapia

Terapia Metodą Alfreda Tomatisa często bywa błędnie utożsamiana z muzykoterapią, ale nią nie jest.

Tak jak w muzykoterapii, wykorzystuje się w niej między innymi słuchanie odpowiednio dobranej muzyki. Jednak celem nie jest wywołanie pewnych stanów emocjonalnych, a stymulowanie układu słuchowego i mózgu. W Metodzie dźwięk jest jedynie nośnikiem zmiany stymulującej, a zasada terapii opiera się na odpowiednim jego zmodyfikowaniu w zależności od konkretnego przypadku.

 

5. Terapia musi być podzielona na III etapy

Często terapia prowadzona jest kilku etapowo, aby łatwiej było wygospodarować pacjentowi czas potrzebny na wykonanie terapii. Jednak nie jest to konieczne. Najważniejsze jest to, aby wykonać określoną, zaleconą przez terapeutę liczbę godzin. W ramach tych godzin terapię można rozłożyć na dowolną ilość etapów bądź zrobić w całości.

 

6. Terapia może zaszkodzić

terapia dzieci

Terapia metodą A. Tomatisa jest łagodna i bezpieczna. Nie ma możliwości zaszkodzenia komukolwiek.

Trening wpłynie pozytywnie na pacjenta, przynosząc efekty w różnym stopniu. Zmiany mogą być ogromne bądź zauważalne w mniejszym stopniu jednak zawsze na korzyść pacjenta.

Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji człowieka. W trakcie trwania treningu, możemy obserwować paradoksalne pogorszenie stanu pacjenta, np. nadpobudliwość czy hałaśliwość. Mimo że taka zmiana może budzić niepokój, najczęściej świadczy ona o pozytywnym wpływie metody i jej działaniu.

Ten efekt można porównać do “otwierania się uszu” – pacjent zaczyna słyszeć rzeczy, na które wcześniej nie zwracał uwagi. Stąd rozkojarzenie czy też pobudzenie przez bodźce z otoczenia. Niepokój i nadpobudliwość ustępują spontanicznie po przyzwyczajeniu się do nowego sposobu słuchania.

 

7. Analogowy sprzęt do terapii jest lepszy od cyfrowego

Dyskusja na temat rozwiązań analogowych i cyfrowych trwa już od dwudziestu lat. Ponieważ jakość cyfrowa 24-bitowa została udowodniona, prof. Tomatis zaakceptował ją w celu uzyskania bardzo wysokiej jakości terapii.

Całkowicie zgodził się na rewolucję cyfrową wysokiej jakości oraz przesunięcie punktu rotacji na wszystkie niższe i wszystkie wyższe poziomy częstotliwości oraz na różnicowanie gradientowe na poziomie 12 i 18 dB (obok już istniejącego 6 dB). Dzięki tym dwóm ulepszeniom wprowadzono wiele nowych rozwiązań terapeutycznych.

 

8. Słuchawki bezprzewodowe do terapii są lepsze

Słuchawki bezprzewodowe do terapii nie są zalecane! Dziecko spędza dużo czasu podczas terapii w słuchawkach, a te bezprzewodowe emitują szkodliwe fale elektromagnetyczne, które mogą mieć negatywny wpływ na młody mózg.

Wielu naukowców przed tym ostrzega. Ponadto takie słuchawki często w czasie transmisji dźwięku dokonują jego kompresji stratnej (np. w standardzie Bluetooth), co degraduje jakość sygnału dźwiękowego. Tylko dobrej jakości słuchawki przewodowe są dopuszczalne w profesjonalnej i skutecznej terapii.

test uwagi słuchowej dziecka

 

Jesteś zainteresowany terapią w Gabinecie Alfasynapsis? A może masz jeszcze jakieś wątpliwości, pytania na temat terapii? Skorzystaj z darmowych konsultacji? Skontaktuj się z nami https://www.alfasynapsis.pl/#kontakt