5 problemów z dziećmi w nowej rzeczywistości

Problemy, które mieliśmy z naszymi dziećmi jeszcze parę miesięcy temu przestały mieć znaczenie. Złe zachowanie w szkole, ciągłe uwagi, brak skupienia na lekcji, kiepskie oceny, nieodrabianie zadań domowych – to wszystko wydaje się być odległą przeszłością… Jednak nowa rzeczywistość, w której przyszło nam funkcjonować nie jest wcale łatwa i przyniosła kolejne, zupełnie nowe problemy.

Prawdziwe oblicze zdalnej edukacji

Dla większości uczniów zdalna edukacja okazuje się być znacznie trudniejsza, aniżeli ta, którą znali dotychczas. Wymaga ona od dzieci wykształcenia nowych umiejętności takich jak: samodzielność, systematyczność, czy umiejętność organizacji swojego czasu. Podczas takich zajęć trudniej się skupić, a u dzieci, które już wcześniej miały problemy z koncentracją utrzymanie uwagi graniczy z cudem. Wszystko wokół rozprasza, a komputer kusi, aby uruchomić grę, YouTube lub posurfować po internecie… Do tego wszystkiego dochodzi problem ze zrozumieniem nowych treści i brak możliwości zadawania pytań nauczycielowi. Po takich zajęciach dzieci są rozdrażnione, znudzone, zmęczone i zniechęcone. Często na barki rodziców spada pomoc dziecku w odrobieniu zadania, napisaniu zdalnej kartkówki czy wytłumaczeniu niezrozumiałych zagadnień. Zdarzają się też takie sytuacje, kiedy w dziecku tak bardzo narastają trudne emocje, że zaczyna się ono buntować i nie chce odrabiać zdalnych lekcji. Wtedy pojawiają się konflikty rodzic – dziecko, a sytuacja staje się bardzo napięta i trudna do zniesienia. Wszystko to wpływa bardzo negatywnie na relacje rodzinne, już nie mówiąc o bezpośrednich konsekwencjach dla rozwoju takiego dziecka.

Relacje rodzinne

Nowa rzeczywistość pokazała nam jak bardzo oddaliliśmy się od siebie jako członkowie rodzin. Kiedy przyszło nam spędzać ze sobą znacznie więcej czasu okazało się, że nie potrafimy tego robić. Zaostrzyły się konflikty i rywalizacja między rodzeństwem. Kłótniom zdaje się nie być końca, a do tego nasiliły się zachowania agresywne między dziećmi. Niestety w relacjach dzieci z rodzicami także pojawiły się problemy. Rodzice nie potrafią się dogadać ze swoimi pociechami, co skutkuje tym, że dzieci stały się jeszcze bardziej nieposłuszne, uparte i opryskliwe. Okazuje się, że w ogóle nie znamy swoich dzieci, nie potrafimy z nami rozmawiać, a nawet jak próbujemy to one nie wykazują takiej chęci.

Nadmierne korzystanie z mediów elektronicznych

Kolejnym problemem, z którym przyszło nam się zmagać w nowej rzeczywistości jest nadmierne korzystanie przez nasze dzieci z mediów elektronicznych: przesiadywanie przed TV, Internetem, telefonem komórkowym, grami. Sprzyjają temu czynniki takie jak: brak możliwości wychodzenia z domu, zajęcia zdalne na komputerze, brak możliwości kontaktu z rówieśnikami czy po prostu nuda i brak możliwości zagospodarowania wolnego czasu w inny sposób. W wielu przypadkach mogły pojawić się nawet objawy uzależnienia takie jak brak zainteresowania rzeczywistością, stałe poszukiwanie okazji do korzystania z mediów, nie wykonywanie swoich obowiązków, agresja. Należy pamiętać, że nałogowe korzystanie z urządzeń mobilnych i mediów, jest równie niebezpieczne i tragiczne w skutkach jak inne uzależnienia.

Zdrowie psychiczne

W nowej rzeczywistości doświadczyliśmy całego spektrum trudnych emocji od złości smutku strachu po gniew, rozgoryczenie i żal. Nagle pojawiło się wiele czynników, które mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne skutkując pojawieniem się depresji czy silnych lęków. Dzieci obserwując całą tą sytuację, widząc przerażonych rodziców, słysząc wiadomości z mediów potęgujące lęk również zostały narażone na negatywne konsekwencje. U dzieci w wyniku długotrwałego stresu można zaobserwować: brak zainteresowania rzeczywistością, bierność, apatyczność, smutek, wahania nastroju. Dzieci mogą też reagować stanami lękowymi, problemami z zasypianiem, pojawieniem się nowych lęków, fobii czy moczeniem nocnym. U niektórych dzieci po całej tej sytuacji może zostać pamiątka na całe życie w postaci traumy, która będzie wymagała odpowiedniej psychoterapii.

Izolacja społeczna

W czasie epidemii zostaliśmy odizolowani od siebie. Dla nas dorosłych było to bardzo trudne. Jeśli chodzi o dzieci tutaj sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana. Zarówno przedszkole jak i szkoła pełnią ogromną rolę w rozwoju psychospołecznym dziecka. Pozbawienie dzieci kontaktu z rówieśnikami może rzutować na ich prawidłowy rozwój i różnego rodzaju problemy związane z brakiem umiejętności społecznych.

Również sam powrót do grup rówieśniczych po tak długiej przerwie może powodować lęk i z pewnością będzie się wiązał z dużym stresem dla dzieci.

Jak może pomóc terapia uwagi słuchowej?

Czy jest jakiś sposób, aby złagodzić chociaż część tych przykrych konsekwencji spowodowanych sytuacją z jaką przyszło nam się mierzyć w ostatnich tygodniach? Terapia uwagi słuchowej metodą prof. A. Tomatisa jest to uniwersalne narzędzie do przezwyciężania wielu problemów i poprawy ogólnego funkcjonowania.

  1. Terapia uwagi słuchowej w naturalny sposób usuwa różnego rodzaju blokady, traumy emocjonalne, które przyczyniają się do wielu problemów. Dziecko przeżywając trudne, stresujące momenty w swoim życiu uruchamia mechanizmy obronne polegające na tym, aby odciąć się od otaczającej rzeczywistości, która jest dla niego zbyt przytłaczająca. Oznacza to brak chęci do komunikowania się z otoczeniem. W konsekwencji może to prowadzić do zahamowania umiejętności słuchania i spowodować wiele różnego rodzaju zaburzeń utrudniających funkcjonowanie. Poprzez problemy z komunikacją, efektywnym test uwagi słuchowej dzieckasłuchaniem czy koncentracją aż po problemy emocjonalne, depresję czy zaburzenia lękowe.
  2. Dzięki terapii następuję poprawa pamięci, koncentracji, logicznego myślenia, co odgrywa zasadniczą rolę w procesie uczenia się. W ten sposób terapia według metody A.Tomatisa pomaga przezwyciężyć problemy z samodzielnym uczeniem się w domu.
  3. Ponadto treningi uwagi słuchowej pozytywnie wpływają na poziom życiowej energii i motywację do działania, poprawiają nastrój i zmniejszają napięcie. Dzięki temu wspomagają przezwyciężanie nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych.
  4. W wyniku stymulacji uwagi słuchowej następuje poprawa rozumienia komunikatów i jakości własnych wypowiedzi oraz wzrost pewności siebie, co w znaczącym stopniu wpływa na jakość relacji w rodzinie.
  5. Treningi słuchowe mogą również ułatwiać integrację w grupie i komunikację z rówieśnikami po długiej przerwie. Dzięki niemu dzieci otwierają się na innych, uczą się ich słuchać i lepiej wyrażać własne myśli i emocje, a dzięki wzrostowi pewności siebie u dzieci pojawia się odwaga do inicjowania znajomości.

Treningi uwagi słuchowej mogą w znaczącym stopniu podnieść komfort funkcjonowania i rozprawić się z wieloma negatywnymi konsekwencjami, z którymi obecnie się borykamy. Należy jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach nie obędzie się bez wizyty u psychologa czy nawet psychiatry. Pamiętajmy, że o naszą psychikę powinniśmy dbać tak samo jak o nasze ciało!

Skontaktuj się z nami!

Jeżeli powyższe problemy dotyczą Ciebie i Twojej rodziny, umów się na bezpłatne konsultacje w naszym gabinecie. Podczas spotkania nasi specjaliści stworzą dla Was plan działania, mający na celu pomoc w przezwyciężeniu problemów z którymi boryka się Wasza rodzina.

Sprawdź naszą czerwcową promocję!

Zadzwoń tel. 795 453 434 lub napisz do nas poprzez formularz kontaktowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

siedemnaście − trzy =