Diagnoza i terapia w metodzie A. Tomatisa

Diagnoza i terapia w metodzie A. Tomatisa są nieodzownymi składnikami powodzenia terapii.

Podstawą kwalifikacji pacjenta na terapię metodą opracowaną przez prof. Alfreda Tomatisa jest występowanie objawów zaburzenia uwagi słuchowej potwierdzonych wynikami diagnozy opartej na przeprowadzonym wywiadzie oraz teście uwagi i lateralizacji słuchowej.

     I. Diagnoza – obejmuje:

1. Wywiad z pacjentem. Wywiad obejmuje informacje o rozwoju dziecka od przebiegu ciąży do chwili obecnej:

  •  przebieg ciąży i okresu okołoporodowego (zaburzenia, powikłania, sytuacje szczególne)
  • rozwój psychoruchowy
  • rozwój mowy
  • stan medyczny
  • sytuacja rodzinna
  • sytuacja szkolna
  • opis obecnych niepokojących dolegliwości (problemy szkolne, zaburzenia koncentracji, płynności mowy, nadpobudliwość, problemy logopedyczne, itp.)

2. Test uwagi i lateralizacji słuchowej, który przypomina badanie słuchu ale nim nie jest. Łączy w sobie elementy audiologii (określenie czułości słuchu) i psychologii (uwaga skierowana na dźwięki o różnych częstotliwościach oraz umiejętność ich rozróżniania). Składa się z następujących elementów:

  • Badanie uwagi słuchowej zewnętrznej (przewodnictwo powietrzne – zdolność słuchania i przetwarzania dźwięków dochodzących „z zewnątrz”)
  • Badanie uwagi słuchowej wewnętrznej (przewodnictwo kostne – zdolność słuchania i przetwarzania dźwięków dochodzących ” z wewnątrz”)
  • Badanie lokalizacji źródła dźwięku (określenie, z której strony słyszy się dany dźwięk) Badanie dyskryminacji wysokości dźwięku (rozróżnianie dźwięków wyższych i niższych)
  • Badanie lateralizacji słuchowej (ocena dominacji ucha w przetwarzaniu informacji)

Po przeprowadzeniu dokładnej diagnozy możliwe jest ustalenie indywidualnego programu terapeutycznego, który dostosowany jest do uzyskanych wyników testów i potrzeb pacjenta

II. Cykle terapii *

Standardowa terapia składa się z trzech etapów:

1. Etap I – trwa 15 dni* po 2 godziny dziennie (30h) – sześćdziesiąt 30-minutowych sesji terapeutycznych
2. Etap II – trwa 10 dni* po 1,5 godziny dziennie (15h) – trzydzieści 30-minutowych sesji terapeutycznych, planowanych w zależności od wyników badań po poprzednim etapie
3. Etap III – trwa 10 dni* po 1,5 godziny dziennie (15h) – trzydzieści 30-minutowych sesji, planowanych w zależności od wyników badań po poprzednim etapie

Pomiędzy poszczególnymi etapami wymagane jest od 4 do 6 tygodni przerwy, a po każdym etapie przeprowadzany jest test kontrolny. Cała terapia dzieli się na dwie fazy: czynną i bierną. Trening zaczynamy od fazy biernej, podczas której pacjent tylko słucha odpowiednio przefiltrowanej muzyki. Ma to na celu wykształcenie umiejętności prawidłowego słuchania.

Program treningu opracowywany jest indywidualnie, w zależności od rodzaju problemu oraz wyniku testu uwagi słuchowej. Oznacza to dobranie odpowiednich nagrań a także ustawienia parametrów Elektronicznego Ucha w taki sposób, aby trenować te funkcje, które są zaburzone. Po przejściu przez fazę bierną pacjent jest gotowy na fazę czynną. Polega ona na pracy z mikrofonem. Osoba poddawana terapii mówi, czyta lub śpiewa do mikrofonu, jednocześnie słuchając przez słuchawki własnego głosu przetworzonego przez Elektroniczne Ucho. Celem tej fazy jest reedukacja i budowanie nowej, ulepszonej kontroli nad własnym aparatem mowy.

Materiał dźwiękowy w terapii metodą Alfreda Tomatisa

diagnoza i terapia metodą A.Tomatisa

Jako materiału dźwiękowego wykorzystuje się utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta*. Jego muzyka odznacza się dużą dynamiką oraz harmonicznymi i wysokimi dźwiękami. Ma działanie stymulujące i energetyzujące. Innym, często wykorzystywanym rodzajem muzyki są chorały gregoriańskie*, które uspokajają, wyciszają oraz ugruntowują w sferze fizycznej. Te dwa typ utworów często stosuje się naprzemiennie. Mogą one zarówno stymulować funkcje organizmu, jak i pomóc w relaksacji osobie słuchającej.
Co więcej, w wielu przypadkach podczas pracy z dziećmi, wykorzystuje się także nagrany głos matki. Jest on przetworzony i silnie przefiltrowany, co daje możliwość ponownego słuchania głosu mamy z okresu życia płodowego. Jest to szczególnie ważne dla dzieci z zaburzeniami mowy, dysleksją czy innymi trudnościami szkolnymi.

Każde nagranie muzyki i głosu zastosowane podczas terapii jest nieustannie zmieniane za pomocą specjalnych systemów wzmacniaczy i filtrów kontrolowanych elektronicznie. Neurologicznym efektem tej stymulacji jest poprawa słuchania i reorganizacja przetwarzania słuchowego.

Jak działa terapia ?

uwaga słuchowa Rybnik

Cała terapia ma na celu dźwiękowe ponowne sprowadzenie pacjenta do łona matki w celu odtworzenia przy pomocy dźwięków procesu rozwoju umiejętności słuchania. „Profesor Alfred Tomatis opracowywał swoją metodę przez wiele lat. Miał bardzo precyzyjną wizję leczenia dzieci. Twierdził, że dziecko musi wrócić do okresu w życiu, kiedy znajdowało się w łonie matki, musi przeżyć go ponownie, aby znowu
usłyszeć dźwięki, które słyszało w okresie prenatalnym. Dzięki temu dziecko coraz bardziej się otwiera” – stwierdza Jozef Vervoort, spadkobierca i kontynuator dzieła Alfreda Tomatisa.

Taka „dźwiękowa podróż” w przeszłość, a potem powrót do chwili obecnej, pomagają „wymazać” blokady, które mogły pojawić się na pewnych etapach rozwoju uwagi słuchowej. Sama uwaga słuchowa rozwija się już od 28 tygodnia ciąży. A ów blokadą może być każde traumatyczne przeżycie, problemy zdrowotne lub uraz fizyczny czy też problemy w ciąży lub przy porodzie. Prowadzi to do nieświadomego ograniczenia relacji ze światem i tzw. „zamknięcia uszu” na słuchanie. Taka postawa potrafi doprowadzić do zahamowania rozwoju umiejętności słuchania i spowodować wystąpienie różnego rodzaju zaburzeń utrudniających funkcjonowanie w dorosłym życiu. Są to głównie problemy z mową, nauką, koncentracją uwagi, motoryką, funkcjonowaniem społecznym.

Dlaczego warto zgłosić się do Alfasynapsis?

Diagnoza i terapia w metodzie Alfreda Tomatisa prowadzona jest przez gabinet Alfasynapsis już od wielu lat, posiadamy potwierdzone przypadki skuteczności terapii przeprowadzanych w naszym gabinecie. Nasze terapeutki nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje na szkoleniach prowadzonych osobiście przez samego ucznia profesora Alfreda Tomatisa pana Jozefa Vervoort’a dzięki temu nasz gabinet w Rybniku gwarantuje pełen profesjonalizm przez co mają państwo gwarancję że diagnoza i terapia przeprowadzona jest według najwyższych standardów i zaleceń profesora A. Tomatisa. Wraz ze wsparciem naszych terapeutów, wspomagających treningi słuchowe arteterapią oraz innym działaniami związanymi ze zmianą diety czy niewłaściwych nawyków można uzyskać niesamowite rezultaty!

Zapraszamy na nieodpłatne konsultacje, by dowiedzieć się więcej KONTAKT

Przeczytaj także:

Po co wykonywać test uwagi słuchowej?

 

* – Opisano przykładowy, standardowy typ terapii. W każdym przypadku faktyczny program terapii jest ustalony indywidualnie – zarówno w zakresie cyklu jak i faktycznych programów terapeutycznych. W części przypadków wymagana jest faza przygotowawcza, mająca na celu przyzwyczajenie Pacjenta do samej terapii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

17 + 12 =