Przypadek 15 – CAPD, ADHD

Pacjent: Chłopiec lat 11, epilepsja, CAPD, ADHD

I. Wywiad:

Chłopiec ze zdiagnozowanym niedosłuchem centralnym oraz ADHD. Wykazuje znaczne trudności z utrzymaniem uwagi i koncentracji, podzielnością uwagi. Znaczny problem z myleniem i zamienianiem podobnie brzmiących dźwięków i wyrazów a także z ortografią. Trudności z rozumieniem wypowiedzi oraz zapamiętywaniem poleceń złożonych oraz z nauką języka obcego. Nadwrażliwość słuchowa oraz zaburzenia motoryczne.

II. Diagnoza:

Test uwagi słuchowej wykazał następujące zaburzenia:

  • brak symetrii półkul
  • brak harmonii krzywych
  • odwrócone krzywe – w II strefie w uchu lewym
  • profil rozdzielony
  • obniżenie krzywej kostnej – w I i II strefie
  • obniżenie krzywej powietrznej – w II i III strefie w uchu lewym
  • zaburzenia w I strefie
  • zaburzenia w II strefie
  • zaburzenia w III strefie
  • lateralizacja lewouszna
  • zaburzenia dyskryminacji
  • zaburzenia lokalizacji – pojedyncze

III. Zastosowano następujące programy terapeutyczne podczas terapii:

  1. Pre-RSM 3 dni terapii 12 x 1/2 h
  2. RSM 6 dni terapii 24 x 1/2 h (filtrowanie max do 4000hz z powodu epilepsji)
  3. SF (mother voice ) 6 dni terapii 24 x 1/2 h (filtrowanie max do 4000hz z powodu epilepsji)
  4. SF Motoric / SF (mother voice ) 13 dni terapii 39 x 1/2 h
  5. ASM 7 dni terapii 21 x 1/2 h
  6. Faza PL 2 dni terapii 6 x 1/2 h
  7. Faza L aktywna 8 dni terapii 12 x 1/2 h + 6 x 1/2 h mikrofon

IV. Efekty terapii

1. Efekty terapii zaobserwowane przez rodziców po I etapie (30h):

  • „syn wyciszył się, uspokoił,
  • zaczął się lepiej wysławiać,
  • lepiej dogaduje się z siostrą”

2. Efekty zaobserwowane przez rodziców po II etapie terapii (15h):

  • „ syn zaczął się bardziej przykładać do swoich zajęć,
  • zrobił się spokojniejszy,
  • szybciej się uczy,
  • ładniej prowadzi zeszyty,
  • nauczyciele zaczęli go chwalić,
  • chętniej chodzi do szkoły”

3. Efekty zaobserwowane przez rodziców po III etapie terapii (15h):

  • „poprawa ocen w szkole”

4. Zaobserwowano następujące zmiany w krzywych po 60 h terapii:


Obecnie według relacji rodziców pacjent funkcjonuje dużo lepiej w środowisku zarówno domowym jak i szkolnym. Uzyskano poprawę koncentracji, poprawę ocen. Co obrazują zmiany krzywych takie jak:

  • zwiększenie symetrii między profilami w uchu prawymi lewym
  • odwrócenie się krzywych w II strefie w uchu lewym
  • zbliżenie się profili w I strefie w uchu prawym
  • zmniejszenie ilości błędów lokalizacji i dyskryminacji,
  • podniesienie się krzywej powietrznej w II strefie.