Pacjent: Chłopiec lat 11, epilepsja, CAPD, ADHD
I. Wywiad:
Chłopiec ze zdiagnozowanym niedosłuchem centralnym oraz ADHD. Wykazuje znaczne trudności z utrzymaniem uwagi i koncentracji, podzielnością uwagi. Znaczny problem z myleniem i zamienianiem podobnie brzmiących dźwięków i wyrazów a także z ortografią. Trudności z rozumieniem wypowiedzi oraz zapamiętywaniem poleceń złożonych oraz z nauką języka obcego. Nadwrażliwość słuchowa oraz zaburzenia motoryczne.
II. Diagnoza:
Test uwagi słuchowej wykazał następujące zaburzenia:
- brak symetrii półkul
- brak harmonii krzywych
- odwrócone krzywe – w II strefie w uchu lewym
- profil rozdzielony
- obniżenie krzywej kostnej – w I i II strefie
- obniżenie krzywej powietrznej – w II i III strefie w uchu lewym
- zaburzenia w I strefie
- zaburzenia w II strefie
- zaburzenia w III strefie
- lateralizacja lewouszna
- zaburzenia dyskryminacji
- zaburzenia lokalizacji – pojedyncze
III. Zastosowano następujące programy terapeutyczne podczas terapii:
- Pre-RSM 3 dni terapii 12 x 1/2 h
- RSM 6 dni terapii 24 x 1/2 h (filtrowanie max do 4000hz z powodu epilepsji)
- SF (mother voice ) 6 dni terapii 24 x 1/2 h (filtrowanie max do 4000hz z powodu epilepsji)
- SF Motoric / SF (mother voice ) 13 dni terapii 39 x 1/2 h
- ASM 7 dni terapii 21 x 1/2 h
- Faza PL 2 dni terapii 6 x 1/2 h
- Faza L aktywna 8 dni terapii 12 x 1/2 h + 6 x 1/2 h mikrofon
IV. Efekty terapii
1. Efekty terapii zaobserwowane przez rodziców po I etapie (30h):
- „syn wyciszył się, uspokoił,
- zaczął się lepiej wysławiać,
- lepiej dogaduje się z siostrą”
2. Efekty zaobserwowane przez rodziców po II etapie terapii (15h):
- „ syn zaczął się bardziej przykładać do swoich zajęć,
- zrobił się spokojniejszy,
- szybciej się uczy,
- ładniej prowadzi zeszyty,
- nauczyciele zaczęli go chwalić,
- chętniej chodzi do szkoły”
3. Efekty zaobserwowane przez rodziców po III etapie terapii (15h):
- „poprawa ocen w szkole”
4. Zaobserwowano następujące zmiany w krzywych po 60 h terapii:
Obecnie według relacji rodziców pacjent funkcjonuje dużo lepiej w środowisku zarówno domowym jak i szkolnym. Uzyskano poprawę koncentracji, poprawę ocen. Co obrazują zmiany krzywych takie jak:
- zwiększenie symetrii między profilami w uchu prawymi lewym
- odwrócenie się krzywych w II strefie w uchu lewym
- zbliżenie się profili w I strefie w uchu prawym
- zmniejszenie ilości błędów lokalizacji i dyskryminacji,
- podniesienie się krzywej powietrznej w II strefie.